Zoals waarschijnlijk wel bekend, krijgt het praktijkexamen voor de auto een update. Het vernieuwde rijexamen gaat in op 25 maart 2019. Ook als je rijles volgt bij De Rijmeester in Meppel leer je perfect autorijden en wanneer je goed autorijdt, slaag je sneller voor je examen.

Reden van de update

Het CBR vindt dat het tijd is voor een update van het praktijkexamen voor de auto. De huidige richtlijnen passen niet meer bij de moderne tijd en wijze van autorijden. Daarnaast is CBR van mening dat er meer duidelijkheid nodig is tijdens de examenrit.

Zelfstandig route rijden

Het zelfstandig rijden van een route komt het dichtst bij de dagelijkse praktijk van het autorijden. De examinator geeft dan niet de route aan, maar het is de bedoeling dat je zelf de juiste weg zoekt. De examinator geeft nu soms eencluster van opdrachten, vergelijkbaar met het vragen naar de weg aan een voorbijganger. Deze geeft bijvoorbeeld de route aan door aan te geven dat je de derde weg rechts gaat, daarna aan het einde links en aan het eind van de straat weer links.

Ook kan de medewerker van CBR je vragen om een oriëntatiepunt te zoeken. Je kunt dan je geheugen gebruiken, je zicht of de borden om te bedenken hoe je daar kunt komen. De examinator noemt dan een hoog gebouw of een publieke plaats die wordt aangegeven door borden. Voorbeelden hiervan zijn een kerktoren, het treinstation of een ziekenhuis.

De laatste keuze is het rijden volgens een navigatiesysteem. De examinator geeft een locatie of adres op die de kandidaat als bestemming invoert. Vervolgens moet er op aanwijzingen van het systeem zelf naar de bewuste plaats gereden worden.

Voor het zelfstandig route rijden gold en geldt dat het in de eerste plaats veilig gebeurt en dat de nadruk niet ligt bij het vinden van de perfecte route. Dat wil zeggen dat je best mag verdwalen, als het dan maar veilig gebeurt.

Bijzondere manoeuvres

De naam van het onderdeel bijzondere manoeuvres verandert in: bijzondere verrichtingen.

Tot 25 maart krijgt de kandidaat een opdracht om de auto op de juiste wijze te stoppen, parkeren of om te keren. De nadruk ligt hierbij op de veiligheid. De kandidaat mag zelf keuzes maken en de uitvoering bepalen.

Na 25 maart geeft de examinator aan op welke manier er gekeerd of geparkeerd moet worden. De kandidaat mag zelf wel kiezen waar hij dat dan doet.

Elke leerling moet natuurlijk nog steeds op de juiste manier kunnen stoppen, maar dat wordt niet meer getoetst door middel van een opdracht.

De hellingproef moet goed kunnen worden uitgevoerd, door middel van de handrem of de bedrijfs(-/voet)rem.

Na 1 juni moet elke kandidaat goed achteruit kunnen rijden; in een rechte lijn, maar ook een strak bochtje.

Situatiebevraging

Nog steeds vindt er een kort evaluatie-/reflectiemoment tijdens de examenrit plaats in de vorm van een situatiebevraging. De examinator vraagt je op enig moment om de auto te stoppen (op de juiste wijze natuurlijk!) en stelt je een vraag over een verkeerssituatie die je kort daarvoor bent gepasseerd. Het doel is dat er inzicht wordt gekregen in de besluitvorming van de kandidaat.

Vanaf 25 maart komt de situatiebevraging alleen nog terug in de Tussentijdse Toets/RIS Deeltoets 3. Tijdens het praktijkexamen vindt er vanaf 25 maart dus geen situatiebevraging meer plaats.

Voor een goede voorbereiding door middel van een gestructureerde rijopleiding neem snel contact op met De Rijmeester.