fbpx
Controle in de auto; verwarming

Controle in de auto; verwarming


Voorafgaand aan een TTT of praktijkexamen bij het CBR zal de examinator je altijd een aantal controlevragen stellen over de auto. Deze vragen zijn vooral bedoeld om een beetje het ijs te breken en de spanning weg te nemen. Daarom zal er dus geen enkele kandidaat zakken of de vrijstelling niet halen als je geen antwoorden weet. Kun je echter geen enkele vraag beantwoorden, dan werkt zo’n gesprekje juist averechts en zal de spanning alleen maar oplopen!

Daarom van De Rijmeester deze informatie, zodat je zelf alle antwoorden weet of kunt bedenken. Lees hier nog meer tips voor het doen van je rijexamen.

Verwarming

Weet hoe de verwarming van de (les)auto waarin je rijdt, moet worden bediend. Verwarming in de auto is bedoeld om de bestuurder (jij dus) zo comfortabel mogelijk te laten rijden. Misschien belangrijker nog: ook om de bestuurder meer zicht te geven. Op alle systemen in elke auto zitten functies om de voorruit én de achterruit zo snel mogelijk te ontwasemen wanneer die ‘s ochtends vroeg beslagen zijn.

 

Soorten verwarming

Auto’s zijn voorzien van drie verschillende soorten verwarming. Handmatig geregeld zonder airconditioning en met, of automatisch.

 

Ik zal de belangrijkste functies hier benoemen. Ten eerste is de klassieke verwarming met een draaiknop die op de gewenste temperatuur kan worden ingesteld door meer of minder blauw of rood er in te draaien. Daarnaast is er altijd een knop of schuif waarmee de verschillende luchtstromen geregeld worden. Vaak kun je hiermee de lucht laten stromen naar de voorruit, het hoofd en de voeten van de bestuurder en passagiers, of in een combinatie daarvan.

 

Daarnaast is er klassieke verwarming met een handmatige airco. Airco is bedoeld om lucht heel snel af te koelen, dat weet iedereen wel, maar wat de meeste mensen niet weten is dat ook het in de lucht aanwezige vocht wordt onttrokken. Met andere woorden, de lucht wordt droger.

In auto’s die zijn uitgevoerd met het genoemde verwarmingssysteem, kun je als bestuurder de airco inschakelen met een knop. Bijvoorbeeld wanneer het te warm is in de auto, of om de beslagen ramen sneller te ontwasemen.

 

Als laatste zijn de moderne, wat luxere auto’s toegerust met een automatische klimaatregeling. De werking van dit systeem is in principe gelijk aan die van een klassiek systeem met airco, alleen dan automatisch geregeld. De belangrijkste knop is meestal de knop met AUTO erop. Wanneer deze functie staat ingeschakeld, dan wordt de temperatuur die je hebt ingesteld zo snel en efficiënt mogelijk bereikt. De temperatuur bij deze verwarming kun je instellen op dezelfde wijze als in huis. Met een knop waarmee de temperatuur in graden kan worden gekozen. De airco wordt dan automatisch in- of uitgeschakeld. Dat is de meest milieubewuste manier, omdat een aircosysteem vrij veel energie vraagt. Die energie wordt onttrokken aan de accu, die weer wordt opgeladen door de motor van de auto. Kortom, de motor van de auto moet harder werken om de energie op te wekken om de airco te laten functioneren.

 

Belangrijkste functies

Om het verblijf in de auto zo comfortabel mogelijk te maken, is er de knop voor temperatuur. Soms met een blauw en rood vlak (warm en koud) of met temperatuur in graden. Ook kun je de luchtstromen regelen door de lucht uit de roosters gericht op je hoofd of op je voeten te laten blazen.

Daarnaast is er een functie om de (warme, droge) lucht recht op je voorruit te laten blazen. Dat is dé manier om zo snel mogelijk goed zicht te krijgen door je voorruit en vaak ook de zijruiten.

De verwarming van de achteruit gebeurt niet met warme, droge lucht, maar door het opwarmen van draden die in de achterruit zijn aangebracht. Dit gaat veel sneller en kost minder energie. Soms zijn voorruiten ook uitgerust met dergelijke draadjes, maar dan veel meer en veel fijner, omdat het niet bevorderlijk is voor je zicht om te worden afgeleid door draadjes die de hele tijd in je blikveld zijn.

 

Milieubewust

Voor alle stroomverbruikers geldt: gebruik ze niet of zo weinig mogelijk als je ze niet nodig hebt. De ventilator van de verwarming en het aircosysteem zijn wel de grootste stroomverbruikers in de auto en daardoor geldt bovenstaande regel vooral voor de verwarming. Zijn je ruiten ontwasemd, reduceer dan gelijk de snelheid van je ventilator en schakel achterruit- en voorruitverwarming uit.

 

Verwarming

Soort Eigenschappen Belangrijke functies
Klassieke (handmatige) verwarming Globaal temperatuur instellen met een draai- of schuifknop.

Luchtstromen regelen door een knop of schuif in te stellen.

Voorruitverwarming met een schuif op knop op het tekentje van voorruitverwarming zetten. Vergeet niet de temperatuur en ventilatorsnelheid op maximaal te zetten.

Achterruitverwarming inschakelen door een knop in te drukken.

Klassieke (handmatige) verwarming met airco Als klassieke verwarming alleen dan met een extra knop om de airco in te schakelen om supersnel te ontwasemen of de lucht in de auto af te koelen bij tropische temperaturen. Als klassieke verwarming , maar dan kun je desgewenst de airco inschakelen op de momenten dat je dat nodig vindt. Let op dat je de airco niet onnodig inschakelt, ivm milieubewustheid.
Volledig automatische verwarming (Climate control) Temperatuur regelen met een knop waarmee je precies het aantal graden kunt instellen.

Met knoppen kun je de juiste luchtstromen regelen.

Extra knop met ‘auto’ erop. Deze zorgt ervoor dat de airco (die energie vreet) automatisch alleen op de momenten dat het echt nodig is, wordt ingeschakeld.

Voor het snel ontwasemen van voor- en achterruit is een knop die je kunt inschakelen met het knopje met het tekentje van de voorruitverwarming, vaak met het woord MAX erbij. De achterruitverwarming wordt mee-ingeschakeld.