fbpx
Tips voor het rijden onder winterse omstandigheden

Tips voor het rijden onder winterse omstandigheden


Ons land kenmerkt zich nou niet bepaald als een land nabij de poolcirkel met bijbehorende winterse omstandigheden. Maar wist je dat Nederland gemiddeld rond dertig (!) dagen met (lichte) sneeuw kent? Omdat deze omstandigheden en koud weer in het algemeen van invloed zijn op het rijgedrag, schrijf ik deze blogpost met de beste tips voor het rijden onder winterse omstandigheden en welke invloed deze hebben op rijlessen bij De Rijmeester.

Autorijlessen

Alle autorijlessen gaan in principe altijd door, onafhankelijk van wat de omstandigheden zijn. Voor (toekomstige) rijbewijsbezitters is enige ervaring tijdens verschillende omstandigheden onmisbaar. En zeg nou zelf, welke situatie is nu beter om te oefenen dan met een ervaren rijcoach naast je? Ook examens gaan in de regel met een geschikte lesauto gewoon door, tenzij er geen wegen zijn die volledig sneeuwvrij zijn. Met andere woorden: zijn zelfs auto(snel)wegen besneeuwd, dan gaat een praktijkexamen niet door.

Winterbanden

De beste manier om in de winter verantwoord aan het verkeer deel te nemen, is op winterbanden. Dat wil zeggen dat op het moment dat de temperatuur begint te dalen onder de zeven graden je zomerbanden moet omwisselen voor winterexemplaren. Dat is zeker het geval wanneer er sprake is van winterse omstandigheden in de vorm van (natte) sneeuw. Mits de banden natuurlijk genoeg profiel hebben, in de praktijk geldt dan het advies van 4,5 mm of meer.

De 7-graden-grens is een grens waar bandenexperts het niet helemaal over eens zijn. Bandenproducenten beweren allemaal dat het raadzaam is om bij deze temperatuur een bezoekje te brengen aan de garage. Er zijn echter weinig testen die aangeven dat dat daadwerkelijk klopt. Mijn persoonlijk ervaring is dat je in de praktijk weinig verschil merkt bij droog weer in de winter. Dan doen naar mijn eigen oordeel zomerbanden niet onder voor winterbanden. Als het wegdek nat is, zijn alleen de duurdere variant winterbanden in het voordeel.

Op een (licht) besneeuwd wegdek zijn winterbanden wel duidelijk in het voordeel. Verschillende tests hebben dezelfde uitkomst. De grip op het wegdek is stukken beter. Dat resulteert in een kortere remweg en betere grip in de bocht. Pas wel altijd je rijgedrag aan bij deze omstandigheden!

Bezoek voor meer informatie de site van ANWB.

Rijstijl aanpassen

Wanneer er sprake is van winterse omstandigheden en kou is het natuurlijk altijd belangrijk om je rijgedrag aan te passen. Meer afstand houden en je snelheid aanpassen zijn vanzelfsprekend de twee belangrijkste aanwijzingen. Daarnaast pas je ook je stuur- en remgedrag aan. Sturen doe je subtiel, zodat je banden grip blijven houden. Rem geleidelijk en laat op tijd je gaspedaal los, dan zorg je dat je op geen enkel moment abrupt hoef te remmen en daardoor in de slip raakt.

Raak je wel in de slip, zorg dan dat de auto weer zo snel mogelijk grip krijgt. Je laat dus de pedalen allemaal los en je kijkt en stuurt rustig in de rijrichting. Belangrijk is hierbij dat je niet kijkt naar de boom of lantaarnpaal die je wilt ontwijken, omdat je altijd de kant van je kijkrichting op stuurt.

Pas ook je rijstijl aan als rijdt met winterbanden! Weliswaar heb je meer grip dan met zomerbanden, maar de sneeuw wordt niet weggetoverd en zal ook van invloed zijn op je rijstijl als je in oktober een bandenwissel hebt gedaan.

Conditie van de auto

Zorg dat je auto optimaal in conditie is. Laat de accu en verlichting nakijken, zorg dat de vloeistoffen op het juiste niveau zijn, pas de bandenspanning aan en zorg voor schone ramen.

Vooral de staat van de accu is erg belangrijk, omdat deze het meest last heeft van kou. Een accu kan namelijk zorgen voor een probleemloze start gedurende de rest van het jaar, maar het laten afweten bij de eerste de beste (vries)koude start.

Maak voor het starten je ramen schoon, omdat zicht een van de belangrijkste aspecten is van veilig autorijden.

Aanvullende aanwijzingen

Zorg voor warme dekens en vers water in de auto, zodat je in geval van nood (‘s avonds en ‘s nachts) het enkele uren volhoudt in een stilstaande auto.

Daarbij is natuurlijk een (opgeladen) telefoon ook onmisbaar! Vooral omdat eventuele laadapparatuur bij een slecht werkende elektrisch systeem niet te gebruiken is.